Jag provar olika AI-lösningar efter hand och ser vart de leder. =)

Detta är omslaget till ett spel som jag har varit med och tagit fram. Det är till största delen gjort i Photoshop, med några bakgrunder från Google som jag har ändrat och satt ihop. Raketen är skapad i 3D och har renderats i en utvald vinkel för att passa omslagsformatet och skapa dramatik, men också för att passa bättre in i bakgrunden. I galleriet nedan har jag, med hjälp av Copilot, försökt ta fram en liknande bild. Det gick så där bra, tycker jag själv. Men om man gör en helt egen variant utan en förlaga, kan det bli bra med något mindre kotroll. Att få fram fantastiska resultat utan kunskaper om bildframställning på någon högre nivå gör nog att de flesta tummar på kontrollen över bildens slutgiltiga utseende. AI gör mycket, men fortfarande inte allt. Vissa detaljer är bättre genom AI som röken är mer integrerad med bilden, men det är nog där det tar slut. Bildens komposition är symbolisk och det är något som AI inte tar i beaktande. 

Bilderna i galleriet är en serie av tester. Första bilderna är med utgångspunkt från originalet, och vidare till att ändra i detaljer som rök och landskap, men även vinkel på bilden. Bilden blev i första etapperna gulare och rödare, och med Copilot sammanställde jag en ny promt, och bilden blev mer dramatiskt men jordens yta försvann och jag fick promta in den igen. Till slut tog jag ett foto från en uppskjutning på riktigt vid Cape Canaveral, och då blev färgerna bättre men vinkeln ändrades exakt efter fotot trots jag i promten nämnde att Copilot skulle använda sig av färgerna och realismen. En hel del jobb går åt att få till en bild som i slutänden måste redigeras oavsett. Men man kan få många versioner som ger en bättre översikt för ändringar och färger etc.