Grafisk illustration

Grafisk design, Produktdesign, Lund, Skåne

Grafisk illustration

2015-05-05 Designprojekt 0
Designpedagogik för en manual

Pedagogiken är viktig här, bildflödet ska bli överskådligt och lätt att förstå. Det hela ska ligga på en tydlig nivå, där själva ändamålet för bilden kommer fram på ett bra sätt. Det är lätt att lägga på detaljer och fixa med dessa i för stor utsträckning. Detaljer som förvirrar och dessutom rentav kan skymma poängen med bilden. Dessutom tar det tid att jobba med onödiga delar. Planering av varje bild krävs helt enkelt. Vidare är många element som texter inte linjerade med varandra överallt,  bl a för att öka uppmärksamhet och för att bildminnet även ska kunna få stöd. Hade det varit mer text och detaljer hade man fått linjera texter till exempel mer i grupper för att inte det ska bli för splittrat. Ojämnheten här är till för att hjälpa ett slags kognitivt minne. Vektorgrafik är häftigt då det går att förstora bilden nästan hur mycket som helst, utan att förlora kvalité.

Jag har ritat det mesta som jag uppfattat det visuellt utan direkt kopiera något från ex. ritningar, för att minska risken för att hänga upp mig vid oegentligheter. Lite mer illustrativt och enklare helt enkelt. Det går att skapa väldigt detaljerade versioner men det är om det finns risk för missförstånd om detaljer exempelvis liknar varandra.

Utvecklingsfas för manual

Utvecklingsskisser nedanför till föregående manual, där det även fanns med en kulplatta. Till den nya versionen gjordes det mesta direkt i Illustrator. Generellt sätt bra att dra upp riktlinjer med penna och papper för översikt. Bra att snabbt gå igenom vinklar, flöden och textplaceringar, som annars kan ta tid i ett datorprogram. Ett misstag många gör fortfarande är att för snabbt släppa penna och papper för att arbeta i dator, då det blir stagnation i utvecklingen. När en ide är skapad i ett program vill man ogärna göra stora ändringar, för det blir bökigt helt enkelt. Vilket i sin tur får ideprocessen att stanna av.

I nuläget skulle jag nog ändra på ramarna så de blir lika stora och använda mig av siffor per bild som exempel. Men överlag är pedagogiken där och lika aktuellt då som nu.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *